Lekcje żywej historii są sposobem na zainteresowanie dzieci i młodzieży nauką o dawnych dziejach człowieka. To przede wszystkim odejście od żmudnego i monotonnego zdobywania wiedzy w szkolnych ławkach na rzecz interakcyjnych i ciekawych zajęć angażujących uczestników.
Lekcje prowadzone są przez zapalonych i doświadczonych popularyzatorów historii, w dużej części będących absolwentami studiów historycznych lub archeologicznych. Wiedza przekazywana przez nich często w formie zabawy czy podczas różnego rodzaju ciekawych dyskusji i gier, zostaje w głowie uczniów na dłużej, pozwala również rozbudzić w nich ciekawość historii i świata.
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów czy raczej dyskusji, przeplatanych różnymi pokazami i interakcyjnymi zabawami. Podczas lekcji uczestnicy mają możliwość zapoznać się z licznymi rekonstrukcjami, niejako dotknąć historii, czy wręcz poczuć ją na własnej skórze, zakładając średniowieczny strój, lepiąc ceramiczne naczynia, czy nawet przywdziewając zbroję i dzierżąc miecz. Liczne bloki tematyczne dają możliwość dostosowania treści zajęć do wieku, zainteresowań oraz szkolnej podstawy programowej.
Dodatkowo poza standardowym programem lekcji, możliwe jest rozbudowanie ich o liczne atrakcje takie jak warsztaty walki bronią białą czy strzelania z łuku, nauka rzemiosła, zorganizowanie bitew łuczniczych (z użyciem bezpiecznych strzał, tzw. łuczniczego paintballa, który z powodzeniem może zostać przeprowadzony na szkolnej sali czy boisku) i wielu innych.
Poniżej pokrótce opisane zostały proponowane przez nas tematy zajęć, po uzgodnieniu jednak jesteśmy w stanie zorganizować lekcje na w zasadzie dowolny temat związany z pradziejami, historią czy archeologią.
Prahistoria ludzkości
Niewiele tak naprawdę wiemy o początkach naszego gatunku. Choć jego dzieje sięgają prawdopodobnie nawet pięciu milionów lat, w szkołach zajmujemy się tylko ostatnimi kilkoma tysiącami. Jak więc powstał nasz gatunek i w jaki sposób dziś jesteśmy w stanie to stwierdzić?
Prahistoria ludzkości to lekcja poświęcona najstarszym dziejom człowieka, epoce kamienia. Dowiemy się z jakimi problemami musieli mierzyć się ówcześni ludzie, w jaki sposób udało im się przetrwać i zdominować jako gatunek całą Ziemię. Zastanowimy się też, czy neandertalczyk (który wbrew powszechnemu mniemaniu nie był naszym przodkiem, a kuzynem) był faktycznie od nas głupszy i jak udało nam się go „pokonać”.
W trakcie zajęć uczestnicy będą także mieli możliwość przyjrzenia się codzienności ludzi epoki kamienia. Jak się ubierali? Co jedli? Czym zajmowali się na co dzień? Wszystkiego tego, dowiecie się z niniejszych zajęć.
Istnieje możliwość rozszerzenia zajęć o naukę łucznictwa, rzucania oszczepami, wyrobu narzędzi krzemiennych oraz tworzenie pradziejowych naszyjników lub ceramiki.
Pradzieje ziem polskich
O początkach polskiej państwowości uczymy się w szkołach stosunkowo dużo. Znamy dzieje Mieszka a nawet jego legendarnych przodków. Rzadko jednak mamy możliwość dowiedzieć się, co działo się tu wcześniej. Kto tak naprawdę wybudował osadę w Biskupinie? Czym był bursztynowy szlak? Dlaczego Rzymianie władający tak dużym terenem nie opanowali również polskich ziem?
Na te i na wiele innych pytań postaramy się odpowiedzieć w trakcie zajęć poświęconych prahistorii współczesnych terenów Polski. Dowiemy się kiedy pojawili się tu pierwsi Słowianie i kto był tu wcześniej. Przeniesiemy się też w samo centrum dramatycznych wydarzeń które rozgrywały się tu w okresie wędrówek ludów. Czy zagrożenie ze strony barbarzyńskich najeźdźców było tak duże, że polskie ziemie w zasadzie opustoszały? Przekonaj się sam i dowiedz się więcej o swojej historii!
Istnieje możliwość rozszerzenia zajęć o naukę łucznictwa, rzucania oszczepami lub tworzenie pradziejowej biżuterii, ceramiki albo krajek (plecionych pasków).
Życie codzienne w średniowieczu
Czy wszyscy w średniowieczu mieszkali w zamkach? Oczywiście nie. Kamienne warownie zarezerwowane były dla rycerzy i królów. Zwykli ludzie mieszkali w chatach, a najubożsi – nawet w ziemiankach. Jakie były zatem blaski i cienie życia w średniowieczu? Człowiek niewątpliwie pozostawał bliżej natury, ale brak nowoczesnej technologii sprawiał, że nawet najprostsze czynności bywały czasochłonne. Zdobycie kawałka mięsa mogło zamienić się w walkę o przetrwanie, kiedy myśliwego na polowaniu napadł większy drapieżnik. Z kolei po chleb nie wychodziło się tak po prostu do sklepu. Trzeba było najpierw zmielić zboże na mąkę, a następnie wypalić w piecu trudny do przeżucia podpłomyk…
Na zajęciach uczestnicy zapoznają się z realiami życia różnych stanów – chłopów, mieszczan, rycerzy. Sprawdź, czy dałbyś radę przetrwać w Wiekach Ciemnych!
Istnieje możliwość rozszerzenia zajęć o naukę łucznictwa, fechtunku, także tworzenie biżuterii, ceramiki lub krajek (plecionych pasków).
Tajemnice początków Polski
Początki Polski giną w mrokach dziejów. Brak dostatecznej podstawy źródłowej zostawia pole do popisu dla spekulacji i domysłów. Tajemniczy, na poły legendarny Mieszko, wciąż fascynuje badaczy. Warto więc lepiej poznać tę zasłużoną postać, a wraz z nią początki państwa polskiego i realia wczesnego średniowiecza.
Kiedy Słowianie przybyli na ziemie polskie i jak wyglądało ich życie codzienne? Kim byli rodzice Mieszka? Wreszcie – jakim sposobem Mieszko w tak krótkim czasie podporządkował sobie ogromne terytorium i stanął na równi z innymi władcami Europy?
Istnieje możliwość rozszerzenia zajęć o naukę łucznictwa, fechtunku, także tworzenie biżuterii, ceramiki lub krajek (plecionych pasków).
Świat średniowiecznych rycerzy
Odziani w lśniące zbroje rycerze do dziś budzą fascynację. Jak dokładnie wyglądało ich życie? Podczas zajęć prześledzimy różne etapy kariery średniowiecznego wojownika. Jakie warunki musiał spełnić giermek, żeby wstąpić do stanu rycerskiego? Jakie czekały go przywileje i obowiązki?
Główne zajecie rycerzy stanowiła walka. Uczestnicy zajęć pod okiem prowadzącego będą mieli okazję chwycić różne rodzaje broni białej i dowiedzieć się, jak wykorzystywano je w boju. Opowiemy też o rycerskim treningu i turniejach rycerskich.
Idealny rycerz był odważny, silny, lojalny… Ale też uprzejmy i dworny wobec dam. W trakcie zajęć opowiemy więc o kulturze średniowiecznych wojowników, a także jak spędzali czas wolny od walki.
Istnieje możliwość rozszerzenia zajęć o naukę łucznictwa, fechtunku, także tworzenie biżuterii, ceramiki lub krajek (plecionych pasków).
Zawód – archeolog, czyli szukanie w gruncie rzeczy
Profesja archeologa znana jest nam przede wszystkim z filmów przygodowych. Indiana Jones czy Lara Croft przeżywający fascynujące perypetie w dżungli czy na pustyni, niewątpliwi rozbudziły wyobraźnię niejednego młodego poszukiwacza. Jak jednak jest naprawdę? Czy praca archeologa to faktycznie tak emocjonujący zawód?
Podczas zajęć dowiemy się jak dokładnie wygląda profesja archeologa. Poznamy długą drogę od zlokalizowania stanowiska archeologicznego, aż do opublikowania wyników badań. Dowiemy się czym jest metodyka archeologiczna, dlaczego ma tak duże znaczenie i jak stosować ją w praktyce. Będziemy mogli również własnymi siłami spróbować poszukać stanowisk archeologicznych oraz na własne oczy zobaczyć przedmioty często liczące setki czy nawet tysiące lat.
Istnieje możliwość rozszerzenia zajęć o zorganizowanie wykopu archeologicznego (w którym uczestnicy sami przekonają się jak wygląda praca archeologa) oraz wyklejanie znalezionych naczyń ceramicznych.